Nieuws

WordPress breidt WooCommerce uit met abonnementen

Automattic, het moederbedrijf van WordPress koopt Prospress. Daardoor kan het abonnementen op fysieke en digitale producten laten verkopen door klanten van e-commercepakket WooCommerce.

Prospress maakt de overname bekend zonder financiële details bekend te geven. De twintig medewerkers van het bedrijf verhuizen met de producten mee naar Automattic.

Uit de Q&A komt naar voren dat er voorlopig weinig verandering zijn te verwachten aan de producten van Prospress. Achter de schermen daarentegen wel. Het team gaat nauw samenwerken met de mensen van WooCommerce omdat beide e-commerceteams in grote lijnen aan dezelfde technische vraagstukken werken.

Met de overname krijgt Automattic drie producten in handen die handig zijn voor webwinkeliers. Althans, winkeleigenaren die met WooCommerce werken. Het meest zichtbare product voor de consument is Subscriptions, een middel om terugkerende betalingen te innen voor het gebruik van producten of diensten. Automatewoo doet marketingautomation op WooCommerce en Robot Ninja automatiseert het testen van check-outs.


WooCommerce webshops vinden aansluiting bij bol.com

Enkele weken geleden werd de nieuwe webshop-plugin gelanceerd die gebruikers van WordPress/WooCommerce in staat stelt een naadloze aansluiting op het platform van Bol.com te realiseren. Het aanbieden van producten via Bol.com is daarmee voor webshop én platform een stuk eenvoudiger geworden. Voor de consument betekent dit een nog groter aanbod in unieke, creatieve of tweedehands producten.

Bol heeft met de recente vernieuwingen op de site het gebruikersgemak verbeterd, en de toegang naar ruim 18 miljoen producten geoptimaliseerd. Ook aan de aanbodkant is intensief geïnvesteerd, door het lanceren van een nieuwe Retailer API. Woosa was een van de eerste integratiepartners op deze nieuwe API v3, en de enige op het gebied van WooCommerce die deze versie ondersteunt. Hiermee wordt de beheersbaarheid van de backend van zowel kleine als (middel)grote webshops overzichtelijk en volledig geautomatiseerd.

Voor Bol was het een logische vervolgstap om koppelingen te realiseren met webshop-platforms. Woosa deed dit al in samenwerking met VidaXL, Teamleader en andere. Nu was het de beurt aan Bol.com, dat enthousiast reageerde en meewerkte aan het voorstel om voor hen een unieke plugin te creëren.

Gebruikers van de plugin — met name kleine en middelgrote webshops – krijgen er een gigantisch verkoopkanaal bij door hun aanbod te plaatsen op Bol.com. De plugin draagt er vervolgens zorg voor dat alle producten, bestellingen, verzendingen in één overzicht zichtbaar zijn, namelijk: WooCommerce. Het dashboard houdt bij welke bestellingen bij Bol vandaan komen, waardoor de aansluiting bij Bol nu geen aparte administratieve handelingen meer vereist. De webshop wordt als het ware ondoorzichtig ‘doorgepubliceerd’ naar Bol, hoewel de gebruiker nog altijd de flexibiliteit behoudt om sommige producten wel en andere niet door te plaatsen.

Voor Bol is dit vanzelfsprekend een aantrekkelijke toevoeging van een enorm aantal toevoerkanalen, zonder de complicaties van gedetailleerde technische ondersteuning, rework, extra handling en dergelijke. WooCommerce wordt nu al door circa dertigduizend webshops in heel de Benelux gebruikt.

De consument krijgt er dankzij de plugin en de overzichtelijkere site van Bol een potentieel interessante uitbreiding van producten bij: handgemaakte enveloppen, lokaal geproduceerde wijn, vintage kleding en tweedehands speelgoed — het is er allemaal.


Coinbase lanceert WooCommerce plug-in: betalen met BTC, LTC en meer

Coinbase is met Coinbase Commerce druk bezig om de ‘mainstream’ te bereiken door het accepteren van cryptovaluta net wat makkelijker te maken. De Amerikaanse cryptobeurs zet daarin een nieuwe stap met hun eigen WooCommerce plug-in.

WooCommerce is één van de grootste eCommerce platformen op het internet. Volgens Coinbase gebruiken meer dan 28% van alle verkopers op het internet WooCommerce. Met dit soort applicaties kunnen websites heel snel en gemakkelijk bepaalde valuta accepteren. Met de support van Coinbase is er weer een grote speler bijgekomen die het WooCommerce platform gebruikt om nieuwe klanten te bereiken.

De plug-in zorgt ervoor dat retailers makkelijk en snel bitcoin (BTC), litecoin (LTC) en de andere cryptovaluta die ondersteunt worden door Coinbase kunnen accepteren. De plug-in kun je vinden op de Github van Coinbase.
Het platform voor retailers Coinbase Commerce wordt steeds verder uitgebreid. Vanuit Coinbase Commerce is het vanaf nu mogelijk om direct bitcoin en litecoin te versturen. Ether en bitcoin cash staan nog op de to-do-lijst voor de exchange. Voor gebruikers van ‘React’, een JavaScript library om makkelijk interfaces te bouwen, is er nog meer goed nieuws. Het is nu mogelijk om snel een betaalknop te maken met behulp van Coinbase Commerce.

Naast de support voor React is er ook nog wat nieuws te melden over een nieuwe API. Op de website van Coinbase kun je de Python library vinden. Naast Python is de bedoeling om ook Node.js, Ruby en PHP te ondersteunen.
Coinbase groeit verder

Coinbase is de grootste cryptobeurs van Amerika en is hun positie wereldwijd ook aan het uitbouwen. Eerder dit jaar kwam bijvoorbeeld naar buiten dat de exchange zich ook gaat focussen op Japan en het willen ondersteunen van Ethereum Classic (ETC). Het is niet de goedkoopste of het meest ethische bedrijf in de cryptowereld, maar het is voor veel mensen een makkelijke manier om te starten met het kopen van cryptocurrency’s.

Tags: webshop laten maken